Comments

puding caramel punya cerita

Bismillah..
Inilah puding caramel aku baru buat minggu ni. Semenjak jadi WAHM ni, rajin dah meringankan tangan buat puding, agar-agar, kuih. Sejak dua menjak ni, selera anak2 dah banyak ragam. Kalau dulu nasi siang malam, sekarang dah pandai request nak makan kek la, roti la.. (tq pada mealshakes). Tapi seronok tengok anak makan walaupun kadang kala rasanya tak berapa nak menjadi.
Entri kali ini, aku nak kongsi pengalaman aku belajar buat puding caramel ni. Macam tak percaya sekarang boleh dibanggakan jugak kemahiran aku dalam membikin puding ni. hihihi.. Dulu masa pertama kali buat, aku hanya tengok dalam buku. Aku heran macam mana nak buat jadi bercaramel puding ni.Disebabkan kerendahan tahap pemikiran dalam bidang memasak ni, aku pulak jenis besar kepala aka sombong, malu nak bertanya. Aku pun buat sendiri dulu.
Pertama kali buat, jadi pulak bahagian puding tu. Seronok sangat2 time tu.Tapi belum masuk bab nak membuat caramelnya. Tapi nak dijadikan cerita, tengok buku resipi, (amek resepi dari mulut ke mulut), aku panaskan dan tuang atas puding aku yang cantik tadi. Hasilnya? Dari rata cantik dah bertukar jadi gunung berapi. Aduhai.. Lepas kejadian itu, barulah aku tahu cara yang betul. Tapi bak kata orang, pengalaman mengajar kita buat yang lebih baik. Sekarang lepas dah bertahun2 buat (macam chef lak).. Barulah boleh dibanggakan.
Sekarang kalau rasa nak makan je, mesti pergi dapur. Sejam dah siap boleh makan. Hebatkan?? Disebabkan puding caramel ni one of my favourite jadi boleh dikatakan seminggu sekali mesti buat. Jadi dah terjebak pada anak2. Tapi kena berpada2 sebab kandungan gula dalam caramel ni boleh dikatakan tinggi juga. Jadi lepas makan kena pastikan amek something yang boleh bantu gula tu x jadi kolestral dalam badan.. Jadi aku kena pastikan lecithin menyusul lepas makan caramel ni. Sebab tu kot badan maintain je. huhuhuhu..
So pada yang terliur nak makan lepas tengok gambar puding aku tu, kat bawah ini aku ada sertakan resepi ringkas..

PUDING CARAMEL
BAHAN UTK CARAMEL
1) 4sudu besar gula
2)2sudu besar air
BAHAN UTK PUDING
1) 3bj telur
2) 3/4 keping roti
3) 1sk esen vanila
4) 1tin susu cair
CARA MEMBUAT
-panaskan gula dalam loyang hingga gula cair.
-masukan air dan sejukkan.
-masukkan susu, telur dan roti yang dicarik2 dalam blender dan esen vanila.
-kisar hingga sebati.
-masukkan dalam loyang yang ada gula tadi.
-kukus dalam pengukus selama 45minit.

Selamat mencuba..

UNTUK INFO DAN PEMBELIAN PRODUK SHAKLEE BOLEH HUBUNGI WATIEY. UNTUK JOIN KAMI SEBAGAI AHLI SHAKLEE. DENGAN MODAL RM75 DAPAT PULANGAN BERBALOI2.. BOLEH HUBUNGI DI BAWAH.. 




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

CITER2 BLOGGER


Contact Form

Name

Email *

Message *

Back to Top